About me

Yoshifumi Kitamura

Biographical Sketch

Since 2010, I have been Professor in the Research Institute of Electrical Communication, Tohoku University where I am Director of the Kitamura Information Content Design Laboratory. My research interests include interactive content design, human computer interactions, 3D user interfaces, and related fields. Working with colleagues, graduate students and select senior undergraduates our lab is a diverse and active research hub. Prior to arriving at Tohoku, I was an Associate Professor at Graduate School of Engineering, and Graduate School of Information Science and Technology, Osaka University. While working at ATR Communication Systems Research Laboratories, I focused on sophisticated user interfaces in virtual environments. My first formal appointment was in the Information Systems Research Center Canon Inc., where I was involved in research on artificial intelligence, image processing, computer vision, and 3D data processing. My formal education was obtained at Osaka University, B.Sc (1985); M.Sc. (1987); and Ph.D. (1996).

Free HTML5 by FreeHTML5.co

Professional Activities

Yoshifumi Kitamura

International Duties


Journals


International Conferences/Symposiums/Workshops

- Steering Committees


- Chairs


- Program Committee


Domestic


Awards

Yoshifumi Kitamura

Awards

  • 情報処理学会シンポジウム エンタテインメントコンピューティング2017 ベストデモ賞 (2017年9月)
    自走式ディスプレイの回転と並進を用いたコンテンツの表現の拡張の試み
    大西 悠貴,工藤 義礎,高嶋 和毅,北村 喜文
    Best Demonstration Award, Symposium on Entertainment Computing, Information Processing Society of Japan (IPSJ), 2017.
  • 情報処理学会シンポジウム エンタテインメントコンピューティング2017 ベストビデオ賞(2017年9月)
    世界樹とブロックのメタファによる探索型インタフェースを活用したVR Safari Parkの試作
    市川 将太郎,高嶋 和毅,北村 喜文
    Best Video Award, Symposium on Entertainment Computing, Information Processing Society of Japan (IPSJ), 2017.
  • 情報処理学会論文誌,特選論文 (2017年5月)
    大山貴史,高嶋和毅,浅利勇佑,エフド シャーリン,ソール グリーンバーグ,北村喜文
    自立移動・変形する壁型ディスプレイの設計と実装,
    Specially Selected Paper, Journal of Information Processing, Information Processing Society of Japan (IPSJ), 2017.
  • 情報処理学会 インタラクション2017 ベストペーパー賞 (2017年3月)
    萩原拓真,高嶋和毅,モルテンフィールド,北村喜文:
    モバイルカメラを用いたデバイス間アドホックアプリケーション共有
    Best Paper Award, Symposium on Interaction, Information Processing Society of Japan (IPSJ), 2017.
  • Honorable Mention Award:
    ACM SIGCHI Conference on Designing Interactive Systems (DIS),
    Takashima K, Oyama T, Asari Y, Sharlin E, Greenberg S, Kitamura, Y, 2016.
  • Best Paper Award:
    ACM Spatial User Interfaces (SUI),
    GyroWand: IMU-based Raycasting for Augmented Reality Head-Mounted Displays
    Hincapie-Ramos J D, Ozacar K, Irani P P, and Kitamura Y, 2015.
  • ヒューマンインタフェース学会 研究会賞(2015年3月)
    Research Meeting Award, Human Interface Society (HIS), 2015.
  • Honorable Mention Award:
    Conference on Advances in Computer Entertainment Technology (ACE),
    Vi Thanh C, Takashima K, Yokoyama H, Liu G, Itoh Y, Subramanian S, and Kitamura Y, 2013.
  • ヒューマンインタフェース学会 特別賞(2012年3月)
    Special Award, Human Interface Society (HIS), 2012.
  • Best Demo Award:
    ACM Conference on Interactive Tabletops and Surfaces (ITS), 2011.
  • 日本バーチャルリアリティ学会 フェロー (2011年3月)
    Fellow, The Virtual Reality Society of Japan (VRSJ), 2011.
  • Recognition of Service Award, Association for Computing Machinery (ACM), 2009
  • ヒューマンインタフェースシンポジウム2008 優秀プレゼンテーション賞 (2008年9月)
    Best Presentation Award, Human Interface Society (HIS), 2008.
  • Certificate of Appreciation
    IEEE Computer Society VGTC (Visualization & Graphics Technical Committee) (03/2008)
  • 情報処理学会 インタラクション2008 ベストペーパー賞 (2008年3月)
    Best Paper Award, Symposium on Interaction, Information Processing Society of Japan (IPSJ), 2008.
  • エンタテインメントコンピューティング2007 カンテーレ賞 (関西テレビ放送株式会社) (2007年10月)
  • 日本バーチャルリアリティ学会 論文賞   (2007年9月)
  • Recognition of Service Award, Association for Computing Machinery (ACM), 2006
  • 日本バーチャルリアリティ学会 貢献賞  (2006年5月)
    Contribution Award, The Virtual Reality Society of Japan (VRSJ), 2006.
  • Winning Poster, Medicine Meets Virtual Reality, 2006
  • Excellent Paper Award,
    ACM SIGCHI International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, 2004
  • Recognition of Service Award, Association for Computing Machinery (ACM), 2003
  • 情報処理学会 インタラクション2003 インタラクティブ優秀発表賞
    Best Interactive Presentation Award, Symposium on Interaction, Information Processing Society of Japan (IPSJ), 2003.
  • 日経サイエンス ビジュアル・サイエンス・フェスタ 2002 入賞
    Excellent Award, Nikkei Science Visual Science Festa, 2002.
  • 日経サイエンス ビジュアル・サイエンス・フェスタ 2001 優秀賞
    Excellent Award, Nikkei Science Visual Science Festa, 2001.
  • 情報処理学会 インタラクション2000 インタラクティブ優秀発表賞
    Best Interactive Presentation Award, Symposium on Interaction, Information Processing Society of Japan (IPSJ), 2000.
  • 平成8年度 電子情報通信学会 論文賞
    Excellent Paper Award, The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers, 1997
  • 平成6年度 電子情報通信学会 学術奨励賞
    Encouragement Award, The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers (IEICE), 1995.

Research & Publications

Yoshifumi Kitamura

Research and Publications

  • Dynamic and Adaptive Spatial User Interface
  • Interactive Content Visualization
  • 3D Motion Sensing and Interaction
  • Block Interface
  • Kinematics-Based Content Manipulation Technique
  • Cross-Device Interaction
  • Interactions in Virtual Reality

Publications: Archive

When I was with

Osaka University
Canon Inc.
ATR Communication Systems Research Laboratories

Topics

  • Manipulation Aid in a Virtual/Augmented-Real Environment
  • Real-Time Collision Detection
  • Path Planning in a Dynamic 3-D Environment
  • 3-D Object Shapes
  • Trinocular Vision

When I was with

Osaka University

Topics

  • Displays and Collaborative Interactions
  • Kinematics-based Interactions
  • Interactive Multimedia and Agents
  • Ambient Displays
  • Block-based Tangible Interactions
  • Virtual Tools, Virtual Hand
  • 3D Interaction using Multiple Viewpoint Images
  • Integrated 3D Modeling
  • Interactive 3D Graphics and Motions
  • Computer-mediated Communication