StaffKazuyuki FujitaAssociate ProfessorAs the Internet of Things (IoT) expands, everything around us is coming online, and joining integrated networks. Even everyday items like furniture are going digital. We view all artifacts, physi-cal and digital, as content. Honoring the unique perspectives of people, systems, and the environments they inhabit, we study the interactions between types of content, with the ultimate goal of formulating cohesive, holistic, and intuitive approaches that promote efficiency, ease of use, and effective communica-tion, we focus on content design to enhance living. This team explores novel motion tracking systems that signifi-cantly expand design opportunities of various interactive spa-tial content and new interactive content design technologies that effectively and flexibly manage higher-dimensional con-tent, and technology to effectively convey and use nonverbal information, which plays an important role in daily interpersonal communication, in telecommunication systems.This team attempts to understand the relationship between human and spatial elements surrounding of them and develop spatial user interfaces that support human’s activities.. The team particularly works on adaptive and flexible spatial user interfac-es that exploit the characteristics of human spatial perception and physicality.Research ActivitiesInteractive Content Design(Prof. Kitamura)Human-Workspace Interaction(Assoc. Prof. Fujita)藤田 和之准教授北村 喜文教授Yoshifumi KitamuraProfessor濱本 裕美助教(兼)Yumi HamamotoAssistant Professor*IoT の普及と相まって、部屋など身の回りの環境や空間全体を情報化・知能化しつつある。その流れは、家具や什器など、これまで知能化があまり進んでいなかった対象にも及ぶようになり、これらを含む空間全体と人との良好な関係を考えることは喫緊の課題となっている。私たちは、デジタル化されているものだけでなく、身の回りのあらゆるものをコンテンツと捉え、これらを活用することで、人々の生活、作業、コミュニケーションをより快適で豊かなものにするインタラクティブコンテンツの研究を進めている。バーチャルリアリティを始めとして、様々な3次元コンテンツに必要なモーショントラッキングシステムの開発や、多次元大量情報コンテンツを効果的に扱うためのユーザインタフェース技術、日常の対人コミュニケーションで重要な役割を果たしている非言語情報を遠隔コミュニケーションで効果的に伝え利用する技術等に幅広く取り組んでいる。バーチャルまたはフィジカル空間と人とのインタラクションを理解するとともに、それを応用し人の活動を支援する新たな空間インタフェースを研究している。特に、人の空間知覚の特性や身体性を用いた動的な空間ユーザインタフェースやインタラクション手法等に重点的に取り組んでいます。ヒューマンワークスペースインタラクション研究分野|藤田准教授研究活動インタラクティブコンテンツ研究分野|北村教授52電気通信研究所 RIEC 2025/2026情報通信基盤研究部門Information Communication Platforms Division計算システム基盤研究部門Computing System Platforms Division人間・生体情報システム研究部門Human and Bio Information Systems Divisionナノ・スピン実験施設Laboratory for Nanoelectronics and Spintronicsブレインウェア研究開発施設Laboratory for Brainware Systemsインタラクティブコンテンツ研究室Interactive Content Design
元のページ ../index.html#54